Hongarije update #6 – Zomerse warmte in maart

Poeh poeh, ik heb het mezelf niet erg makkelijk gemaakt door zolang niks te updaten nu moet ik behoorlijk diep terug in de tijd graven om me te herinneren wat er allemaal gedaan en gebeurd is.  Gelukkig voor mij stond er al het één en ander in concept en met de juiste foto’s erbij was deze post zo klaar. Lees hier wat er in update #5 gebeurde.

Rond 22 maart kwamen we weer aan in Hongarije. Met een volgeladen auto en kar zijn we in twee dagen heen gereden. Deze keer hebben we nog ongeveer 50/50 gereden. Ik merk wel dat ik sneller moe ben en ook lopen gaat niet zo lekker. Toch wilde ik graag mee en ik heb dan ook heel erg rustig aan gedaan. Lees hier Hongarije update #5.

Uiteten
We zijn lekker een paar keer uit eten geweest en hebben voor de rest heel rustig aan gedaan. Thijs heeft nog wat aan de gelegde tegels gewerkt waar er een paar van waren losgeraakt. Dat wisten we van te voren dat dat zou kunnen gebeuren omdat wij beide geen ervaring mee hadden. Al doende leert men zo denken wij erover en als straks het huis helemaal af is kunnen wij ook weer meer wat klussen betreft.

Zoé
Twee weken voor we naar Hongarije gingen kregen we het slechte nieuws dat ons konijn Zoë helaas was overleden. De buurman vertelde dat ze overal ontstekingen had en dat ze amper adem meer kon halen. Dat was wel even schrikken voor ons en we hebben toen ons konijntje fluffy mee naar Nederland terug gebracht. Een konijn alleen is ook zo sneu en ze zit nu heel fijn bij mijn moeder net als ons andere konijn Kwiebus die er al zat.

Zoé je was een mooi en lief konijn en we missen je enorm 😌. Rust zacht lief meisje❤

Zomer in maart
We begonnen de vakantie al met heerlijke temperaturen, maar dat het richting de 30graden zou zijn hadden we niet verwacht. Het was heerlijk en we hebben lekker buiten kunnen koken. Sjors kon zich uitleven met water en ik kon heerlijk lezen en van de zon genieten. Veel kon ik toch niet doen. De speeltuin aan het einde van de straat lukte met om naartoe te lopen.

Vissen
We zagen de buren lopen met een emmer vol vis en zo kwam het dat ook wij mee gingen vissen. Een vis is in Hongarije een hal en water is bij hun viz. Best grappig om over vis te praten als dat bij hun water is. Kristof nam ons mee naar een brede sloot waar al een aantal Hongaren zaten te vissen. Op een mooie plek en het was er erg rustig. Ik liep niet zo snel en Thijs ook niet. Kristof liep vooruit en gooide zijn zelfgemaakte hengel uit en binnen een minuut had hij er al twee gevangen. Dat vond Thijs wel leuk, vissen zonder te wachten. De hengel was gemaakt van een lange bamboe stok met een draad en 2 haakjes en als lood moertjes.  Nadat we een emmer vol vis hadden gingen we naar huis en ook de latten kregen hier een visje. Dat vonden ze wel lekker.

In de avond bakte kristof samen met Thijs nog een lekker visje voor mij. Erg lekker!

Dierentuin
Omdat ik graag nog eens met Sjors iets leuks wilde gaan doen voor de baby er was zijn we naar de dierentuin in Pécs gegaan. Via een steile slingerweg kwamen we aan bij de dierentuin. Op het eerste gezicht ziet het er heel modern en mooi uit alleen is het jammer dat ze voor de dieren niet wat meer rekening hebben gehouden met zo natuurlijk mogelijk te kunnen leven. Sommige dieren zaten alleen en allen zaten ze in een veel te kleine ruimte en zag je ook dat ze ongelukkig waren. Ze stonden voor zich uit te staren en een vos was rondjes aan het lopen. De kleine aapjes hadden wel weer een leuke ruimte en konden binnen en buiten lopen. Sjors vond het in elk geval leuk om naartoe te gaan.

Het is geen dierentuin om de hele dag heen te gaan, maar een uurtje of 2 kan je je wel vermaken. Wij hebben het gecombineerd met de zondags markt in Pécs waar je als je in Pécs bent ook zeker een keer geweest moet zijn.

Kleine tegenvaller
We hebben deze week ook een kleine tegenvaller gehad. De mensen van wie we het huis hadden gekocht hadden met ons afgesproken dat ze het land achter ons huis zouden laten omploegen. Dat zou na de oogst zijn dus stiekem hadden we gehoopt om in het najaar de wei in te laten zaaien. Helaas stond de mais langer dan gepland en toen die er eindelijk af was bleef het maar duren en duren voordat het land geploegd zou worden. De winter kwam en toen was de grond te hard. En nu in maart heeft ze dus gezegd het niet te laten doen. Erg flauw maar we laten het er maar bij voor die paar centen kunnen we niet moeilijk gaan doen. De mensen uit het dorp weten ook dat ze oneerlijk is, maar leuk is anders.

Extra vakantie
Omdat het zulk lekker weer was en er toch even weinig werk was konden we heerlijk wat langer weg blijven. We gingen bijna elke avond met Sjors naar de speeltuin waar een stel kinderen al was. Ook Sjors zijn vriendinnetje dat ergens aan het begin van de straat woont was er. Ze komt altijd naar buiten al ze Sjors ziet.

Ik ga lekker zitten en luister naar wat er gezegd word en probeer dat te vertalen. Zo riep een moeder wat tegen haar zoontje die te ver naar de weg toe liep en gokte ik wat die gezegd had en met behulp van translate kwam ik erachter dat het al was wat ik dacht 😊. Zo leren we elke keer weer wat bij. Ook Sjors zegt alles na wat hij hoort. Leuk dat hij het zo snel oppikt.

Terugreis
De dag dat we terug gingen naderde en we namen afscheid van de dieren. Thijs zou pas in juni terug komen en de dieren zouden een lange tijd achter blijven. We namen fluffy mee terug naar Nederland en deze keer had Thijs echt bijna alles gereden! Ik maar een uurtje of 2 ik was erg moe en we hebben afgesproken dat we geen enkel risico nemen en eerlijk zeggen als we moe zijn. Desnoods gaan we in de auto even bijslapen, maar we gaan niet rijden als we moe zijn.

De volgende update kan je lezen op zondag 21 januari. Ik post buiten mijn gewone blogdagen zondag om de 14 dagen een update. Mocht er iets veranderen en ik sneller de boel heb kunnen bijwerken dan laat ik dat weten