lang="nl-NL"> Mijn ergenissen op de snelweg - Happymamalife
Site pictogram Happymamalife

Mijn ergenissen op de snelweg

Regelmatig rijden wij van Nederland naar Hongarije. Een behoorlijke rit grotendeels over de snelweg die enkele reis al 15/16 uur zonder te stoppen duurt. Onderweg kom je behoorlijk wat momenten tegen die zorgen voor een glimlach, maar er zijn ook meer dan genoeg dingen om je aan te ergeren. Ik heb hier mijn ergenissen samengesteld. Lees ze met dikke knipoog dan komt het helemaal goed ;).

Wegwerkzaamheden in Duitsland
Ik kan de borden wegwerkzaamheden zo langzamerhand noet meer uitstaan! Hoeveel uren we er wel niet vast hebben gestaan en hoeveel tijd het wel niet kost om ipv 130 maar 80 te mogen rijden. Het leuke is dat als je met een aanhanger op pad bent je lekker mag aanschuiven bij de vrachtwagens. Die al een paar kilometer voor de wegwerkzaamheden gaan beginnen al langszaam rijden of zelfs stilstaan. Dat is echt geen pretje. Vooral Wurzburg sta je richting Oostenrijk aardig wat minuten in de file.
Op de meeste plaatsen heb je bij de wegwerkzaamheden twee of drie rijbanen waarvan de linker heel wat smaller word dan de normale banen. Logisch dus dat je met een aanhanger of vrachtwagen rechts moet blijven.

Rechts inhalen
Ik maak het regelmatig mee helaas. Buiten dat je er gewoon niet op bedacht bent dat iemand dat doet is het gewoon niet netjes. Als ik een vrachtwagen inhaal dan rij ik er ruim voorbij en ga geen chauffeur afsnijden. Dat jij toevallig met je snelle BMW mij rechts in komt halen op het punt dat ik naar rechts kan vind ik erg vervelend. Ik moet wachten tot jij weg bent voordat ik het verkeer achter me kan laten doorrijden.

Dit gebeurd niet alleen als ik met 95/100km per uur een vrachtwagen inhaal met aanhanger achter me, maar ook als ik met 130 inhaal zonder aanhanger. (Met aanhanger mag je volgens de ANWB in Duitsland maar 80km rijden of je moet hem laten keuren voor een hoop geld en dan mag je 100km.)
Dat Duitsers van snelheid houden wist ik vanaf het eerste moment dat ik op de Duitse snelweg reed, maar niet alleen Duitsers ook Roemenen en Bulgaren trappen graag hun gas in.

Invoegen of uitvoegen
Ik zie op bord dat het nog 2km duurt voordat de wegwerkzaamheden gaan beginnen. Er staat ook een bord waarop staat dat het verboden is om met een vrachtwagen of aanhanger op de linker rijstrook te rijden of in te halen. Wat zie ik in mijn linkerspiegel? Vrachtwagens die toch nog even verderop in willen voegen. Voor me branden remlichten continu omdat er chauffeurs zijn die het niet zo nauw nemen met de regels. Als ik eindelijk op een bord zie dat het nog 200 meter is tot de wegwerkzaamheden zie ik nog een hoop vrachtwagens die zich ertussen proppen. Dit tot grote ergenis van mij en andere chauffeurs die wel netjes hun beurt afwachten. Sommige chauffeurs gooien gewoon hun vrachtwagen ertussen en voor zo’n gevaarte moet ik wel op de rem. Ik snap ze wel, maar vraag me af of als ze netjes hun beurt afwachten niet beter is voor de file vorming. Dit zie ik trouwens niet alleen bij wegwerkzaamheden, maar ook op files die bij een knooppunt zijn rijden mensen vaak erg lang door voor ze invoegen.

Bijzonder vervoer
Over het algemeen heb je daar niet tot nauwelijks last van. Toch vertrok ik op een dag vanuit Regensburg in Duitsland om 5uur in de ochtend en kwam na een half uur heerlijk doorgereden te hebben achter een bijzonder vervoer vrachtwagen te rijden. Deze reed maar liefst 70km per uur en het was absoluut verboden om in te halen omdat deze één en een halve rijbaan bezet hield. Hij had makkelijk even op de vluchtstrook kunnen gaan rijden zodat het verkeer kon doorrijden. Helaas waren ze dat niet van plan en hen ik ruim een half uur achter hun aangereden tot de weg drie rijbanen had.
Gelukkig is dit eenmalig geweest en hoop ik dat ook niet meer mee te maken.

Bumperklevers
Als ik rij zorg ik dat ik voldoende afstand hou van de auto of vrachtwagen voor mij. Hoewel de meeste mensen netjes afstand bewaren zijn er geregeld mensen die het om de één of andere reden nodig vinden om dicht achter mij te blijven plakken. Blij ben ik er niet mee, want stel ik krijg een klapband dan krijg ik ook nog een auto op mijn dak erbij. De afstand die ze houden is echt heel weinig en te weinig om gelijk stil te staan. Als we een file tegemoet rijden zorg ik dat ik ruim afstand hou mocht de chauffeur achter me het niet gelijk doorhebben er geen kettingbotsing ontstaat of ik tussen twee auto’s/ vrachtwagens geplet word. Gelukkig heb ik tot nu toe alleen maar oplettende vrachtwagenchauffeurs gehad die ruim afstand hielden als er een file ontstond.

Waar erger jij je aan op de snelweg?

Liefs Andrea

Ps. Ik heb deze blog geschreven op mijn telefoon en heb helaas heen laptop bij de hand dus weet niet of hij goed te lezen is op de laptop.
Ps.2 foto’s komen van pixababy

Mobiele versie afsluiten