Thuisonderwijs en sociale contacten

De absolute nummer één opmerking of vraag die ik krijg als ik mensen vertel dat we thuisonderwijs volgen, gaat over sociale contacten. En dan met name het zogenaamde gebrek aan leeftijdsgenootjes. Alsof het natuurlijk is om 6 uur per dag 5 dagen per week met dezelfde kinderen om te gaan. Vrijwel niemand maakt zich zorgen over dat ze thuis niet even goed zouden kunnen leren als op school. Geloof mij dat is één van de eerste dingen waar je aan denkt als je overweegt om thuisonderwijs te gaan geven.


Thuisonderwijs kinderen krijgen juist veel sociale contacten

Wat sociale contacten betreft krijgen thuisonderwijs kinderen juist veel meer de kans om verschillende kinderen en mensen te ontmoeten. Iets wat naar mijn idee juist ontbreekt in een klaslokaal met alleen maar dezelfde leeftijdsgenootjes. In het dagelijks leven komen ze in contact met verschillende beroepen, leeftijden en ervaren juist hoe het werkelijk gaat in het leven. Er worden bijeenkomsten voor thuisonderwijs kinderen georganiseerd, er zijn sportclubs en andere wekelijkse activiteiten en er is ruimte genoeg om af te spreken om vrij te spelen met andere kinderen.

Er wordt van alles georganiseerd door en voor thuisonderwijzers en hun kinderen. Sportdagen, kampeerweekend, educatieve uitjes naar een museum bijvoorbeeld of gewoon met een verrekijker en boekje het bos in. Als we willen zouden we elke dag ergens anders heen kunnen gaan.

Lees hier meer over unschooling.

Thuisonderwijs kinderen leren om te gaan met mensen van alle leeftijden

Wat ik een voordeel vindt aan thuisonderwijs is dat onze kinderen met kinderen van allerlei leeftijden socialiseren. Natuurlijk zijn kinderen van je eigen leeftijd ook erg belangrijk, maar er is ook veel te leren door het omgaan met mensen van andere leeftijden. Op een heel natuurlijke manier zie ik dat onze kinderen heel zacht en zorgzaam omgaan met kinderen jonger dan hun. Als er oudere kinderen zijn zie ik ze hun observeren, leren en hun na proberen te doen. De oudere kinderen ontfermen zich weer over de jongere en nemen hun rol als ´rolmodel´ erg serieus. Tijdens een bijeenkomst van thuisonderwijzers leren ze ook omgaan met volwassenen.

Thuisonderwijzers krijgen veel te maken met het echte leven.

Veel kinderen moeten naar school omdat ze zogenaamd moeten leren omgaan met ´de echte wereld´. Dat slaat echter helemaal nergens op. Juist onze kinderen bevinden zich in ´de echte wereld´. Of is school soms de echte wereld? Nadat ik van school af ben gegaan ben ik alleen maar in aanmerking gekomen met verschillende leeftijden. Sommige jonger en andere ouder.

Thuisonderwijs kinderen hoeven niet te leren omgaan met pesten.

Zo vreemd dat veel mensen denken dat kinderen moeten leren omgaan met pesten. Denk je echt dat het belangrijk is om met pesten in aanraking te komen? Nou echt niet! Waarom zouden we iets moeten normaliseren wat niet normaal is? Waarom zou een kind dat moeten leren? Zeker moeten ze leren omgaan met conflicten, maar daar zijn betere manieren voor dan leren omgaan met gepest worden.

Wat ik erg fijn vindt aan thuisonderwijs is dat ik mijn kinderen goed leer kennen. Ik weet wat hun interesses zijn, wat ze moeilijk vinden en welke manier ze iets het beste leren. Alle drie zijn ze gewoon hun eigen. Waar mijn zoon zeer sociaal is en met iedereen contact zoekt is mijn dochtertje (4) juist weer terughoudend. Sjors stapte op jonge leeftijd al overal zelf op af, maar Isabella kruipt nog steeds liever achter mij weg.

Liefs Andrea

Meer lezen: https://www.thuisonderwijs.nl/thuisonderwijs-vanuit-wetenschappelijk-oogpunt/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge