Kletsen over thuisonderwijs (TO)

Zoals ik al had beloofd in de afgelopen blog  2019 ,  zou ik een blog wijden aan het geven van thuisonderwijs (TO). Ik ga beginnen met wat feiten, verschillende manieren van thuisonderwijs geven en uiteindelijk wat over onze invulling daarvan vertellen. Of ik dat in één blog ga halen weet ik nog niet. Ik heb al langer in gedachten om een soort van reeks te maken over thuisonderwijs. 

Roemenië, Balsa, Thuisonderwijs, dreumes

Andere landen ontdekken.(Roemenië)

Wat feiten op een rij over thuisonderwijs (TO)

Omdat thuisonderwijs nogal een lang woord ik kort ik het even af naar TO.

Vanaf 1969 geldt TO in principe niet meer als vervulling van de leerplicht in Nederland. Wel zijn er wetsartikelen die het mogelijk maken om onder bepaalde omstandigheden vrijstelling van school te krijgen.  De informatie hieronder heb ik gekopieerd van deze site.

Artikel 5. Gronden voor vrijstelling van inschrijving

De in artikel 2, eerste lid, bedoelde personen zijn vrijgesteld van de verplichting om te zorgen, dat een jongere als leerling van een school onderscheidenlijk een instelling staat ingeschreven, zolang

  • a. De jongere op lichamelijke of psychische gronden niet geschikt is om tot een school onderscheidenlijk een instelling te worden toegelaten;

  • b. Zij tegen de richting van het onderwijs op alle binnen redelijke afstand van de woning – of, indien zij geen vaste verblijfplaats hebben, op alle binnen Nederland – gelegen scholen onderscheidenlijk instellingen waarop de jongere geplaatst zou kunnen worden, overwegende bedenkingen hebben;

  • c. De jongere als leerling van een inrichting van onderwijs buiten Nederland staat ingeschreven en deze inrichting geregeld bezoekt.

Hierboven zie je een deel van de wet die het mogelijk maakt om bij uitzondering vrij van schoolplicht te krijgen. Omdat Nederland geen regels hanteert voor kinderen die TO krijgen hebben de ouders veel vrijheid om invulling te geven aan deze manier van lesgeven.

2012: 429
2015/2016 : 619 kinderen  waren vrijgesteld van schoolplicht op grond van artikel 5b van de leerplichtwet.
2016/2017 : 813 kinderen waren vrijgesteld van schoolplicht op grond van artikel 5b van de leerplichtwet.

Zoals je hierboven kan zien zit er een stijgende lijn in het aantal kinderen die vrijgesteld zijn van schoolplicht op grond van artikel 5b. Buiten deze aantallen zijn er ook Nederlandse kinderen die TO krijgen in het buitenland. Dat kunnen rondreizende gezinnen zijn, maar ook gezinnen die naar bijvoorbeeld België of Ierland zijn vertrokken om daar TO te geven.

Legaal

In verschillende Europese landen is het heel normaal om TO thuis te geven. In de volgende landen is het onder andere toegestaan om TO te geven : Belgie, Frankrijk, Oostenrijk, Ierland, Engeland, Denemarken.
In sommige van deze landen is thuisonderwijs toegestaan onder toezicht van een school. De kinderen moeten dan één keer per jaar naar school toe om te toetsen of ze goed op niveau bijlopen.

Er zijn verschillende manieren om TO te geven. Het belangrijkste is dat je doet wat bij jullie past.  Ben je van plan om ruim een jaar op wereldreis te gaan en wil je dat je kinderen daarna weer op de zelfde school les krijgen. Dan kan je waarschijnlijk het beste met de leraren van de school om tafel gaan zitten om een lesplan op te stellen. Het is ook mogelijk om via de wereldschool lespakketten af te nemen.
Wil je gewoon TO geven omdat dat beter bij jullie past dan zijn er alsnog genoeg verschillende manieren die je kunt toepassen. Voorbeelden zijn b.v. ;  Montessori, Walldorf of unschooling. Elke manier van onderwijs heeft zijn eigen voordelen.

Waarom wij kiezen voor thuisonderwijs

Wij kozen in eerste instantie voor TO omdat het praktisch is met oog op langere reizen en omdat wij wilden emigreren. Na veel ingelezen te hebben en ervaringen van anderen te hebben gehoord is het bij ons ook een manier van leven geworden. Hoe meer we deze manier van leven leren kennen hoe meer het voor ons duidelijk is geworden dat het gewoon onze manier van leven is geworden.

Als een baby word geboren heeft het een natuurlijk instinct om zich te laten horen als het wat nodig heeft. Later leert deze ‘hopeloze’ baby rollen, kruipen en uiteindelijk leert hij lopen en praten. Dat doet hij op zijn eigen tempo, hij blijft leren heel zijn leven lang. Baby’s krijgen geen les uit boeken om te leren rollen ze doen het uit hun zelf gewoon omdat het zo hoort.
Onze hopeloze baby’s zijn inmiddels uitgegroeid tot een kleuter die drie verschillende talen kan herkennen(NL-HU en een paar woordjes Engels) en een dreumes die alles voor elkaar krijgt wat ze maar wil(inclusief het verzetten van stoelen om haar doel te bereiken).

Ze zijn natuurlijk nog erg jong en mochten ze later naar school willen dan mogen ze dat natuurlijk. Als we eenmaal een goede basis plek hebben willen we tijdens onze reizen(ook buiten Europa) de kinderen ook eens mee laten draaien met een vreemde school. Niet om het leren, maar om ze kennis te laten maken met verschillende culturen en manieren van school.

Vooroordelen over thuisonderwijs

  • Ze hebben geen sociale contacten
  • Kinderen kunnen nooit genoeg leren zonder leraren.
  • Ze kunnen nooit hun diploma halen en daarmee ook nooit werk krijgen.Er zijn nogal veel vooroordelen over TO die thuisonderwijzers over zich heen krijgen.. Het is een beetje een onbekend maakt onbemind verhaal.
    Maas, Maastricht, thuisonderwijs,

    Uitzicht over de maas in Maastricht.

    Sociale contacten zijn niet alleen te vinden in een klaslokaal. Je vind ze bijvoorbeeld bij een sportclub, andere TO geschoolde kinderen, in je eigen straat en overal waar mensen zijn. Kinderen die TO geschoold zijn zijn vaak socialer dan kinderen die gewoon naar school gaan. Zij die TO krijgen komen met mensen en kinderen van alle leeftijden in aanraking in tegenstelling tot kinderen die naar school gaan.

    Wat leren ze van leraren wat ze van jou of mij niet kunnen leren? Wij als TO-ouders staan open om bij te leren zodat we onze kinderen kunnen vertellen. De meeste doen dat niet perse uit een boek of via een privé leraar, maar gaan bijvoorbeeld naar een museum of naar een persoon die er veel vanaf weet. Wij willen het onze kinderen levendig aanleren. In plaats van alles uit boeken te leren gaan we erop uit. Ik verheug me erop om later als ze groter zijn de route van Napoleon te reizen.

    Wie zegt er dan mijn kind later werk wil doen waar een diploma voor nodig is? Wie zegt er dat mijn kind niet naar school mag/ een thuisopleiding wil volgen? Wie zegt er dat kinderen die thuis les krijgen geen diploma kunnen halen? Ik niet 😉

    examen

    Als ze straks ouder zijn kunnen ze gewoon een staatsexamen afleggen, dat kan in verschillende landen. Als ze er toch voor kiezen om een bepaalde opleiding te willen doen dan kunnen ze heel eenvoudig hun niveau laten toetsen bij een toelatingsexamen. Zoals je ziet leiden er meerdere wegen naar Rome, ik bedoel een diploma.

    steengroeve, maasstricht, steengroeve maasstricht, thuisonderwijs, nederland, wollen pak, engel wol

    Steengroeve in Maasstricht

Onze invulling

Onze visie wat onderwijs betreft is niet in één specifiek deel in te delen. Het is een beetje een mengeling van Walldorf en Unschooling. En nee, ouders die hun kinderen laten leren via unschooling verwaarlozen hun kinderen niet. Ze zijn juist heel betrokken bij de ontwikkeling van hun kinderen. Het enige verschil is dat de kinderen zelf aangeven wanneer ze ergens klaar voor zijn en iets willen leren.
Sjors heeft bijvoorbeeld een boek over het menselijk lichaam. Ik vind hem er persoonlijk wat te jong voor, maar meneer wilde alles erover weten. Dan pak ik als voorbeeld iets simpels als botten erbij. We praten over waarom we botten hebben(anders worden we vloerkleedjes/zakken we in elkaar)  en wijzen die bij elkaar aan. Ik zou als hij wat groter geweest zou zijn botten kunnen maken van karton en die door hem in elkaar laten zetten. We passen ‘de lessen’ aan aan zijn belevingswereld en leeftijd.

Zo zijn er ontzettend veel voorbeelden te noemen en leert hij door te leven alles over; Biologie( botten, planten), Rekenen (pizza snijden, appel delen, dieren tellen), Aardrijkskunde(Topo(NL-DE-HU), natuur(heuvels, zee, rivieren, steengroeve van Maastricht), Geschiedenis (dinosaurus, steengroeve in Maastricht, oude munten/ gebouwen en mensen ;)), Lezen (Sjors, Kentekens, P van parkeerplaats, M van mama), Schrijven (Kijk een S/O tijdens het tekenen) en natuurlijk lekker veel tekenen/schilderen of knutselen.

Het is mij redelijk gelukt om in het kort wat over TO te vertellen.  Ik ben niet overal helemaal uitgebreid op in gegaan, maar dat staat wel op de planning komende tijd. Ik hoop zo een klein beetje duidelijk te kunnen maken wat onze keuze is. Als je vragen hebt mag je ze altijd stellen. Je kan onder dit bericht reageren of als je dat liever hebt via het contactformulier op mijn site.

Liefs Andrea




 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge